Tour de PORI -Maastopyöräilytapahtuma

16. Tour de Pori ajetaan 12.10.2019



15. Tour de Pori 13.10.2018

Legendaarinen Tour de Pori 2018 kokoaa maastopyöräilyn ystävät jälleen yhteen lauantaina 13.10.2018 jo viidennentoista kerran. Tähän kaiken kansan tapahtumaan voi lähteä pilke silmäkulmassa maisemia ihaillen ja tai verenmaku suussa ja naama savessa omia rajojaan hakien. Tai sitten jotain siltä väliltä – oma ryhmä löytyy jokaiseen makuun.

 

Linkki ilmoittautumiseen:
ILMOITTAUDU TOUR DE PORI 2018 -TAPAHTUMAAN

TOUR DE PORIN RYHMIEN KUVAUKSET
Lunki retkiryhmä 
Teknisyys: Helppo
Vauhti: Hyvin rauhallinen
Kesto: 4-5 h / ajoaika 4 h
Pituus: 50 km 
Retki kulkee suurimmaksi osaksi sorateitä ja neulaspolkuja Preiviikin ja Paarnoorin kautta Yyterin suuntaan samantyyppistä reittiä kuin kahtena aiempana vuonna. Poluilla on paikoitellen kiviä, mutta mitään pitkää tai erityisen vaikeaakaan teknistä kohtaa ei ole edessä. Omakustanteinen tauko Yyterin Teboililla ja muutenkin hengähdys- sekä tankkaustaukoja tarpeen mukaan. Tarvittaessa porukka voidaan jakaa kahteen ryhmään.

Länsi-Pori letkee

Teknisyys: Helppo
Vauhti: Rauhalline
Kesto: max 4,5 h 
Pituus: max 40 km 
Länsi-Pori poluil kulkeva reitti o pääosi helppoo polkuu. Tähä ryhmää voi osallistuu hiuka pienemmälläki maastopyöräilykokemuksel. Olis tietty hyvä, et jaksaa polkee koko matka. Reiti voi ajaa mil vaa maastopyöräl. Taukoi pidetää pari kolme. Yhdel taukopaikoist kahvibuffetti, maksu käteisel. Reitti o melkei sama, ku 2017 Letkee. Jos osallistujii tulee paljo, ni ryhmä jaetaa kahtee.

Hiuka teknine - Enskaryhmä
Teknisyys: Vaativa, paikoin erittäin vaativa
Vauhti: Ei-niin-vaativa
Pituus: 40 km 
Kesto: 5 h / ajoaika 4,5 h
Ei paskempi lenkki (suomeksi tosi hyvä), joka tunnetaan myös nimellä slow enska. Ajetaan Porin pohjoispuolen teknisimmät kivikot ja juurakot. Reitti kulkee monen Porin hienon kallion kautta, joita ei montaa tällä seudulla ole. Vauhti rauhallinen, jotta voidaan keskittyä teknisten kohtien haasteisiin vielä hyvällä sykkeellä. Mukaan lähtevällä pitää olla kokemusta maastoajosta aloittelijaa enemmän. Kaluston tulisi olla normaalia kovempaa rymistelyä kestävää. Hyvällä trail pyörällä tai fatbikella pärjää.Omakustanteinen tauko Helmerin kyläkaupalla. Jos porukkaa on paljon, niin ajetaan kahdessa ryhmässä.

Poljetaa Poris ja Ulvilas
Teknisyys: Helpohko
Vauhti: Rauhalline 
Kesto: max 5 h 
Pituus: max 45 km
Hauskuus: täys kymppi
Reitti tulee kulkemaa suurimma osa helpohkoi polkui. Toki matkal osuu muutama paikka jos kuljettaja saa haastaa ittensä ja pyärä. Mukaa lähtijäl saa ol jo piänt kokemust maastopyöräilyst, jotta tämä reitti tuntuu lenki jälkeenki oikeel. Vetäjil o Fatbiket, mut pärjää täl lenkil muillaki maastopyäril. Suunnitteil o kaks taukoo. Eka omatoimi ja jälkimmäine kaupa pihal, jos mahdollist tehd ostoksii. Reitti mukailee vuode 2016 suurta suosioo saanutta PolkijanUnelma reittii. Ai nii, Älkää pelästykö isoo max. ilmottautumismäärää. Tee tullaa jakaa kahtii, mut ei niinku fyysisesti. Ajetaa vaa kahdes letkas sama lenkki.

TDP Klassikkoplutoona – Paluu alkuvuosiin
Teknisyys: Keskivaikea
Vauhti: Pappavauhti
Pituus: 80 km
Ajoaika: 6 tuntia + tauot
Reitti on 2. Tour de Porin reitin kopio, mutta Krapisto-Harjunpää-Hyvelä-Toukari-Jokiranta on jätetty lopusta pois. Kahvitauko Luvian St1:llä.
Reitti menee Paratiisinmäen ja Pietniemen kautta Mooskeriin, josta jatketaan Sudenkalliolle ja Viasveden hiekkateitä ajetaan Hakkiluotoon ja Rajakallion sekä Knapernummen kautta ajetaan Luvian ST1:lle. Matka jatkuu vt8:n itäpuolitse Röyskänkallioiden ohi Isosuontien kautta Toiveen majalle Lattomerelle. Lopuksi ajetaan Massille ja loppumatka vt2:n reunaa ja lentokentän ohi Maikkalaan.
Sudenkalliolla pidetään ensimmäinen evästauko, Luvialla ST1:llä kahvitauko ja Toiveen majan luona myös pidempi evästauko.

Kraveli – Santatiäryhmä
Teknisyys: helppo
Vauhti: reipas
Pituus: 140 km 
Ajoaika 5-6 h
Tänä vuonna uutena ryhmänä Kraveli eli sorateiden valloitusta ympäri satakuntaa. Reitti ei ole teknisesti vaativa, mutta kohtuullinen vauhti ja matkan pituus tekevät reitistä pelkkää nautintoa sekä samalla osallistujat pääsevät nauttimaan paikoista, joihin ei normaalilenkeillä helposti eksy. Taukopaikkoja ripoteltu reitille 70km ja 110km kohdalle. Osallistujilla hyvä olla kokemusta pidemmistä lenkeistä. Kalustoksi soveltuu hyvin gravelpyörä, cyclo tai vaikkapa jäykkäperäinen maasturi.

Tosi trampaajat – Aktiiviajajat
Teknisyys: keskitasoa
Vauhti: Hyvin vaativa (huom. reitin pituus)
Pituus: n. 80 km 
Ajoaika: n. 6 h
Sinulle, joka jaksat ajaa pitkähkön päivän vaihtelevaa polkua. Ei älyttömän tekninen, mutta vaatii aikaisempaa ajokokemusta monenlaisilta poluilta ja maastoilta. Täysjousto on erinomainen valinta, sellaisella menevät myös vetäjät. Jäykkäperäisellä tai läskillä pitää olla ajanut reilusti, jos aikoo nauttia matkanteosta loppuun asti. Polkuosuuksien välissä ajetaan joitain siirtymiä, ja niillä pidetään kohtalaista vauhtia. Taukoja pidetään tarpeen mukaan Harjunpäässä Helmerissä ja Nakkilassa, mutta ne pidetään suhteellisen lyhyinä, jotta ryhmä ehtii ajamaan koko reitin suunnitellussa ajassa. Viime vuoden reittiä seuraten ajamme ensin Ruosniemen parhaat polut. Siitä siirrytään Harjunpään ja Sunniemen kautta Krapistoon ja Selkäkankaalle. Lopulta ollaan Nakkilassa ja ylitetään Kokemäenjoki ja 2-tie. Matka jatkuu kohti Maikkalaa Tervas- ja Rajamäen kautta.

Reittikuvaukset ovat alustavia ja järjestäjä pidättää oikeuden muuttaa ryhmien reittejä ja ryhmiä voidaan tarvittaessa jakaa ilmoittautumisten mukaan.

Tour de Pori -maastopyöräilytapahtuma on järjestetty vuodesta 2004 alkaen. Tapahtuma sai alkunsa kun maantiepyöräilyä harrastavat pyöräilijät halusivat maantiekauden päättyessä ajaa maastopyörillä pitkän retken heille vierailla poluilla ja metsäteillä. Idea syntyi Antti Träskelin pyytäessä ns. koppilenkillä marraskuun lopulla 2003 Jari Wiksteniä suunnittelemaan pitkän koko päivän maastopyöräretken, jossa ajettaisiin mahdollisimman paljon polkuja ja pieniä metsäautoteitä.

 

Perinteisesti maantiepyöräilijät olivat syksyisin maantiekauden jälkeen ajaneet lenkkejä maastopyörillä pieniä sorateitä pitkin Porin ympäristössä. Tour de Pori -tapahtuman syntysanat lausuttiin 21.11.2003 ajetulla yhteislenkillä, jonka reitti oli Matsburger (grillikioski nykyisen Pekan Parhaiden paikalla) - Friitala - Järvikyläntie - Haistilantie - Konsontie - Kotkantie - Määrvuori - Reko - Pinkjärvi -VT8 - Mikola - Luvian Esso (ST1) - Ajankuluntie - Vanha Raumantie - Leppäkorpi -Karjaranta - Matsburger noin 85 km. Sää oli talvinen, aurinkoinen, pikkupakkanen ja tiet oli lumisia. 

Tällöin lenkillä oli vain muutamien kilometrien polkuosuuksia, jotta päästiin siirtymään tieltä toiselle. Tour de Porilla ajatus oli päinvastainen; teitä pitkin ajetaan vain, jotta päästäisiin polulta toiselle.

 

Ylpeänä voi todeta, että Tour de Poriin on osallistunut vuosien varrella useita entisiä ja nykyisiä ammattilaispyöräilijöitä ja pyöräurheilun eri lajien arvokisamitalisteja meidän harrastajien rinnalla. Vuosien varrelta mieleen on jääneet mm. Tommi Martikainen (ex-ammattilainen/nykyisin valmentaja), Matti Manninen, Lotta Lepistö ja pyöräsuunnistuksen puolelta mm. Pekka Niemi ja Kare Kaskinen.

Alla Jari Wikstenin kokoama lyhyt yhteenveto tähän astisista Tour de Pori -tapahtumista.

Tour de Pori -tapahtuma löytyy nykyisin myös Facebookista. Tapahtuman facebook -ryhmän osoite on https://www.facebook.com/groups/1627080054186070/?fref=ts

 


1. Tour de PORI  2.10.2004

Jarin kesän aikana  perus- ja suunnistuskarttojen avulla yhdisteli tuttuja polkuja Porin ympäristöstä ja useiden maastopyörälenkkien jälkeen koko 100 km reitti koeajettiin kolmen hengen voimin elokuussa. Mukana olivat Martti Vaalahti, Pekka Saari ja Jari Wiksten.
Lokakuun 2. päivän aamulla yksistoista pyöräilijää lähti Etelärannasta Cafe Jazzin luota ensimmäiselle "viralliselle" Tour de Porille. Koko reitin ajoi kuusi pyöräilijää. Ensimmäinen Tour de Pori kiersi Isojoenrannan ja Suosmeren kautta Vanha-Ulvilaan ja edelleen Ravanin metsien kautta Nakkilaan, josta selkäkangasta pitkin ajettiin Massille ja edelleen Lattomeren metsien kautta Luvian Essolle. Sieltä matka jatkui Knapernummen ja Oosin kautta Niittymaan poluille ja Liikastenmäen kautta takaisin kaupunkiin (n. 100 km). Osanottajia alkuvuosina oli vähän mutta into oli kova kun lähes samalla porukalla ajettiin pari viikkoa myöhemmin reitti uudelleen nyt päinvastaiseen suuntaan.

Sää suosi retkeä. Aurinko paistoi koko päivän ja lämpötila vaihteli aamun 1 asteesta iltapäivän 10 asteeseen.


2. Tour de PORI 15.10.2005
Ajettiin lauantaina 15.10.2005. Reitin pituus oli noin 110 km. Aluksi ajettiin Etelärannasta Mäntyluodon pikatien lähistön polkuja ja osin kevyenliikenteen väylää ja Riitsaran kohdalta lähdettiin kohti Perä-Amerikkaa, josta FK-radan kautta ajettiin Viasvedelle jossa noustiin hiekkatietä pitkä mäki ja sen jälkeen Kirkkotie-nimistä metsäautotietä/uraa pitkin päästiin ajamaan asvalttitietä Hakkiluodon mäki ylös ja siltä taas polkuja ja metsäautoteitä Oosin ja Knapernummen kautta Luvian Essolle (nykyisin ST1), jossa pidettiin kahvitauko. Matka jatkui valtatie 8:n itäpuolta soratietä ja polkuja Röyskänkallioiden kautta Isosuontaustalle. Muutama satametriä Isosuontien loppupäätä ja sitten polkuja Kotkantielle, josta Toiveen majan ja Massin kautta ajettiin Krapistoon. Sieltä matka jatkui metsäautoteitä ja osin polkuja Pirunkynnen yli Suosmerelle ja tiesiirtymän jälkeen ajettiin Harjunpään ja Ruosniemen ylikylän kautta Kiimakalliolle Toukariin ja paluu etelärantaan luotojen kautta.

Toiseen Tour de Poriin osallistui kuusitoista pyöräilijää, joista osa ajoi Luvialle asti ja palavasi sieltä Poriin. TDP ajettiin edellisvuoden tapaan taas päinvastaiseen suuntaan pari viikkoa myöhemmin lähes samanlla kokoonpanolla.Llämpöä oli noin 10 astetta koko päivän mutta sää vaihteli pilvisen, tihkusateen ja auringonpaisteen välillä ja tuuli oli voimakas.


3. Tour de Pori 15.10.2006

Reitti oli yhdistelmä kahdesta aiemmasta reitistä. Cafe Jazzilta ajettiin Kirjurinluodon kautta Toejoelle, josta Isojoenrannan kautta ajettiin Sunniemeen ja metsätietä Suosmerelle ja valtatie 11:n yli Pirunkynnen kohdalta Krapiston polkujen kautta Vanha-Ulvilan vesitornille, josta jatkettiin Ravanin-Anolan metspoluille ja -teille. Kukkokiventieltä lähtevä polku nousi 790 metrin matkalla 28 metriä eli nousua oli keskimäärin 3,5%. Anolasta ajettiin teitä pitkin Nakkilan läpi Essolle kahvitauolle. Lyhyen Vuohimäen peltoaukean ylityksen jälkeen ajettiin Tervasmäen kautta taas polkuja ja metsäteitä. Reilun kilometrin pururataosuuden jälkeen ajettiin voimalinjaa kulkevan uran kautta teknisille Ulvilan poluille. Massin kivikkoinen ja juurakkoinen polku nousi 850 metrin matkalla 48 metriä Massin laealla olevalle mastolle.(nousuprosentti 5,6). Polkuja ja selkätietä pitkin ajettiin Lattomeren Toiveen majan ohi ja pari nousuvoittoista kilometriä Kotkantietä, jonka jälkeen poikettiin metsätielle ja polkuosuudelle kohti Isosuontietä. Lyhyt pätkä tietä ja sitten jatketiin polkuja Röyskän kallioiden ohi Luvian Esson kahvitauolle.
Essolta ajetiin Kuussaarikon ja teollisuusalueen takana olevien polkujen kautta Knapernummen viime vuosisadan juoksuhautojen kautta vanhoille hiekanottoalueille, josta ajetiin mukavia kivikko- ja kangaspolkuja Oosinselälle ja sieltä edelleen Hakkiluotoon, jossa laskettiin pieni alamäki asvalttia pitkin ja siirryttiin heti uudelleen metsäpoluille (Kirkkotie), jota noustiin loivasti useampi kilometri kohti Viasvettä. Vanhaa Raumantietä ajettiin parin kilometrin alamäkiosuus. Hiekanottoalueen kohdalla käännyttiin Santakankaantielle, josta ajettiin polkuja Niittymaalle ja paluu kaupunkiin tehtiin Susisuon retkeilyreittiä pitkin.

Koko retken pituus oli noin 104,5 km. Nousumetrejä reitillä on 679 ja korkeuseroa 64 metriä.

Osallistujia oli yhteensä 19 ja yhteenvetona todettiin, että kaikki kolme Tour de Poria oli ajanut kuusi kuskia ja seitsemän on osallistunut kahteen ja 14 pyöräilijää kerran.

Sää suosi Tourr de Poria, joka ajettiin 10 asteen lämmössä auringon paistaessa.
Sunnuntaina 29.10. ajettiin kymmenen hengen porukalla TdPori uudelleen tosin päinvastaiseen suuntaan eli ensin ajettiin Luvialle ja sieltä Ulvilan kautta Nakkilaan ja takaisin Poriin n. 100 km polkuja, metsäteitä ja vähän yleisiä teitäkin pitkin syksyisessä luonnossa.
Kahdessa viikossa sää ja olosuhteet olivat muuttunut reilusti. Nyt vettä oli paikoin 30 sentin syvyydeltä poluilla ja maa oli luminen ja lämpötila vaihteli muutaman asteen pakkasesta pariin plusasteeseen.


4. Tour de PORI 14.10.2007
4. Tour de Pori ajettiin sunnuntaina 14.10.2007 19 pyöräilijän voimin. 14 pyöräili koko 100 km matkan. Tällä kertaa sää ei suosinut. Suuren osan päivästä tihkutti vettä viiden asteen lämpötilassa mutta se ei suuremmin haitannut pyöräilijöitä. 

Nyt ajettiin valtaosin aiemmin ajamattomilla poluilla ja metsäteillä. Nyt ajettiin Kokemäenjoen puhjoispuolella Lyttylä, Toukari, Isoniitty, Riisvilja, Kellahti, Kaapola, Lamppi reittiä taukopaikkana toimivalle Onnenkosken kahvilalle. Sieltä jatkettiin Noormarkun pohjoispuolitse metsäautoteitä pitkin Ahlströmin alueen pohjoispuolelta ohittaen ja Noormarkun retkeilyreitin kautta Harjakankaalle ja Vesijohtotietä pitkin Ruosniemeen, josta jatkettiin Ylikylän-Hyvelän poluille ja paluu Etelärantaan tehtiin Länsitien pengerpolun kautta. Retkelle kertyi pituutta noin 100 km.

Reitillä oli suurin osa metsäautotietä tai pieniä sorateitä mutta jonkin verran myös metsäpolkuja, jotka näin syksyllä olivat paikoitellen märkiä ja pehmeitä. Teknisestä vaikeampaa polkua (kivikoita ja juurakoita) oli vain lyhyellä matkalla Noormarkussa retkeilyreitillä ja Ruosniemen-Hyvelän poluilla.

Tarkempi reittiselostus:
Alkumatkasta reitillä on polkua Kirjurinluodossa, Kokemäenjoen rantaa ajetaan pikkupolkua ja traktoritietä. Toukarissa ajetaan  metsäautotietä (200 m pehmeää) ja polkua Kiimakallion takamaastoon, jossa reilu puolen kilometrin peltoosuus ja sen jälkeen taas traktoritietä. Isoniitystä ajetaan Riisviljaan soratietä pitkin ja metsäpolkua pitkin Koskentielle, josta soratietä Kaapolan kautta Ristikankaantielle, josta pääosin pikkuteitä ja vähän polkuja pitkin ajetaan Lampinjoen yli Råforsin metsätien kautta Onnenkoskelle.

Tauon jälkeen reitti jatkuu hyväkuntoisia metsäautoteitä pitkin. Valtatie 23 ylityksen jälkeen ajetaan pienempiä metsäteitä ja osin retkeilyreittiä pitkin Kuuskoskenlahdelle ja Sauvakoskelle. Tauon jälkeen ajetaan metsäteitä Kivirannan ja Takalankulman kautta Harjakankaalle, josta Vesijohtotietä Ruosniemeen. Luontopolkua ajetaan rautatien yli Susi- ja Vaulontien kautta Ylikylän poluille, joita pitkin ajetaan Hyvelän Urheilumajan ohi ja Hyvelänraittia Vaasantien yli Länsitien viereiselle pengerpolullu, josta Pormestarinluodon ohi ajetaan rantaa pitkin Kirjurinluotoon ja takaisin lähtöpaikalle.

Päinvastaiseen suuntaan ajettiin jo vajaan viikon kuluttua 20.10. ja osallistujia oli nyt kahdeksan ja sää oli aurinkoinen ja lämpötila vaihteli nollan ja kolmen asteen välillä.

 


5. Tour de PORI 12.10.2008

5. kertaa ajettava Tour de PORI ajettiin aurinkoisessa noin 11 asteen syyssäässä ja osanottajia oli 31. Reitti kulki mm. Hyvelän, Ruosniemen, Harjunpään, Krapiston, Massin, Luvian, Viasveden, Niittymaan ja Paratiisinmäen maastoissa. Reitin pituus oli n 100 km. Koko reitin ajoi läpi 30 pyöräilijää.
TdP ajettiin retkiajona välillä kolmena ja välillä yhtenä ryhmänä pääosin rauhallista vauhtia. Koska ajettiin retkiajona merkitsemättömiä polkuja niin erityisesti Luvialla oli polkuja, jotka tunsi vain retken vetjäjä ja siksi Luvian kahvitauon jälkeen ajettiin yhtenä ryhmänä kunnes tultiin tutummille Niittymaan poluille. Reitillä oli 2 kahvi/ruokailutaukoa (Ulvilan Neste/Hesburger ja Luvian ST1), joiden lisäksi myös Susisuon majalla täytettiin juomapulloja ja -reppuja.
Lauantaina 25.10.2008 ajettiin Tour de Pori perinteiseen tapaan uudelleen mutta vastakkaiseen suuntaan. Tähän retkeen osallistui 9 pyöräilijää ja tälläkin kertaa oli lämmin 10 asteen aurinkoinen syyssää.

6. Tour de PORI 11.10.2009

Tämän vuoden teemana oli "Pori Rock" eli reitille oli koottu Porin ja Ulvilan parhaita kallioreittejä Toukari-Harjunpää välillä. Tour de Pori ajettiin siis  Porin pohjois- ja itäpuolella. Reitillä oli avokallioita, metsäautoteitä, kuntoilupolkuja sekä kivikkoisia ja juurakkoisia metsäpolkuja. Retkellä käytii mm. Kirjurinluodolla, Toukarilla, Hyvelässä, Ruosniemessä, Suosmerellä, Krapistossa, Ravanissa, Mynsterissä, Saarenluodolla, Väinölässä ja Tupalassa.

 

Perinteiseen tapaan kyseessä oli johdettu retki merkkaamattomalla reitillä. Pisimmillään oltiin n. 15-18 km päässä lähtöpaikasta.Reitin pituus oli noin 70-80 km ja retken aikana pidettiin kaksi pidempää taukoa Harjunpään koululla ja Krapiston vesitornilla, joissa osanottajien huollosta vastari Tuula Lepistö kahvi- ja sämpylätarjoiluineen. Osanottajat ajoivat kahdessa ryhmässä joista toinen jätti pahimmat kivikko-juurakkopolut väliin ja matkakin oli muutaman kilometrin lyhyempi kuin teknisempiä polkuja ajavalla ryhmällä.
Tämän vuoden tour de Poriin osallistui yhteensä 35 pyöräilijää. Sää suosi tänäkin vuonna tour de Poria Retki ajettiin aurinkoisessa säässä kuivalla reitillä


7. Tour de PORI 2.10.2010

Lähtöpaikka oli muuttnut Karhuhallin parkkipaikalle ja reitti kulki tänä vuonna Niittymaalla, Preiviikissä, Yyterissä ja paluu Enäjärven, Ulasoorin ja Pietniemen kautta Urheilukeskukseen. Taukopaikkoina Susisuon maja Niittymaalla ja Yyterin Teboil. Retki ajettiin kahdessa ryhmässä. Rauhallisempaa vauhtia ajavan ryhmän reitin pituus oli noin 75km ja nopeampi ryhmä ajoi vähän pidemmän matkan kietämällä pieniä lisälenkkejä reitin varrella.


8. Tour de PORI 8.10.2011

Reitti kulki Porin metsän läpi ja peltoaukeiden yli Kisssalinjaa kohti Lattomerentietä (Paikallistietä), jonka yli jatkettaan peltoaukeaa pitkin ja polkuja noustiin Satulaplassin kautta Massille, josta jatketiin Ulvilan FK-radan maastoihin ja Friitalan keskustan läpi ajettiin Krapiston itäpuolen poluille. Suosmeren kautta jatkettiin Harjunpään-Ylikylän  ja Hyvelän kalliopoluille ja Länsitien penkan Kirjurinluodon kautta palattiin Karhuhallille.

9. Tour de PORI 6.10.2012

Lähtöpaikkana oli Karhuhallin ja harjoitusjäähallin parkkipaikka Porin urheilukeskuksessa (Karhuhallin itäpäässä). Kaikkiaan tapahtumaan osallistui 38 pyöräilijää. Yöllä oli satanut kaatamalla ja maasto oli märkää mutta sää selkeni aamulla ja liikkeelle lähdettiin auringon paistaessa. Iltapäivällä sade alkoi aluksi tihkusateena ja voimistui vähän ennen retken päättymistä.

Tämän vuoden reitti suuntautui aluksi Susisuon retkeilyreittiä Liinaharjan ja Paratiitisinmäen kautta ja ajettiin Tiilibruukintietä Niittymaalle, josta Susisuon Majan kautta jatkettiin Kirkkokankaan ja Viasveden hiekkakuoppien kautta Kirkkkotielle, jota ajettiin Viasveden toiseen laitaan Hakkiluotoon, josta Luvian metsäpolkuja  ja -teitä pitkin ajetaan Knapernummelle, josta kalliolouhoksen ja ampuradan sekä Heikinsuon kautta matka jatkui Kuussaarikon läpi ST1:lle kahvitauolle. ST1:lle kertyi matkaa n 35km.

Tauon jälkeen jatkettiin valtatie 8:n itäpuolella Sahan ohi Röyskäntietä ja metsäteitä ja polkuja Lattomerelle, jossa Isosuontien ja polkujen kautta Kotkantielle, jota pari kilometriä alamäkeen ajettiin Lattomerentien/Kotkantien risteyksen uimapaikalle, josta osa  toisesta ajoryhmästä ajoi Lattomeren kylän ja Porin metsän kautta Karhuhallille. Osa tästä rauhallisempaa vauhtia edenneestä ryhmästä jatkoi vielä Massisse, josta palattiin Karhuhallille. Toinen ryhmä jatkoi vielä Krapiston ja Suosmeren sekä Sunniemen polkuja ennen paluuta Karhuhallille.

10. Tour de PORI 5.10.2013

Reitinsuunnittelusta ja retken vetovastuusta vastasi tällä kertaa onneksi Jyrki Lepistö sillä alkuvuosina reitin suunnittelusta ja -retken vetovastuun kantanut Jari WIksten ei yhteensattumien vuoksi päässyt ollenkaan tämänkertaiseen Tour de Poriin.
Lähtöpaikka oli siirretty Noormarkun Urheilukentälle ja reitti kulki lähinnä metsäautoteitä Noormarkun ja Lassilan välillä mutta kyllä matkalla oli vaativia polkuosuuksiakin Noormarkun retkeilyreitin varrella.

 


11. Tour de PORI 18.10.2014

Tapahtuma uudistui vuonna 2014 kun tapahtuman ohjat otti käsiinsä Jari Iisakkila. Lähtöpaikkana oli nyt maauimala, joka oli myös retken jälkeen osallistujien käytössä. Ensimmäistä kertaa tapahtumassa perittiin osanottajilta myös pieni osanottomaksu, joka sisälsi saunan ja tarjoilut retken jälkeen.

Tapahtuman osanottajamäärä ylitti ensi kertaa sata pyöräilijäää, joten tapahtuman laajentaminen ja uudistaminen onnistui hienosti Osakllistujille oli neljä erilaista ryhmää, joisata sai valaita itselleen sopivimman. Retkiryhmä ajoi noin 4 tunnin lenkin helpohkloissaa maastoissa. Normiryhmä ajoi vähän teknisempiä polkuja noin viisi tuntia kuten myös slow-enska ryhmä, joka suuntasi kaupungin pohjoispuolen haastaville kalliopoluille. Ajokoiraryhmä ajoi yli kuusi tuntia vaauhdikkaita polkuja ja metsäteitä perinteisiä tdpori-polkuja Nakkilassa asti.


12. Tour de PORI 10.10.2015

Kahdestoista tour  de Pori ajettiin kauniissa syyssäässä edullisvuoden tapaan useana eri reittejä ajavana ryhmänä.Reitit kiersivät eri puolilla kaupunkia ja naapurikuntien puolella.

Tapahtumakeskuksena toimi maauimala ja nyt pyöräilijät ryhmittyivät lähdässä maauimalan nurmikolle Tämän vuoden uutuutena oli mm. naisten oma ryhmä. Osanottajamäärä ylitti jo 150.


13. Tour de PORI 15.10.2016

Kolmastoista tour de Pori ajettiin parin edellisvuoden kaltaisena tapahtumana maauimalan toimiessa taas tapahtumakeskuksena. Kaikille lähes 200 osanottajalle oli tarjolla sopiva ryhmä, Tapahtuman reittejä on suunniteltu ja ajettu kesästä alkaen ryhmien vetäjien toimesta. Nyt ryhmiä oli jo yhdeksän. Tämän vuoden uutuutena lapsille suunnattu oma ryhmä.

Elle Porri kirjoitti Tarmon nettisivulla tapahtumasta:

"Pieni mutta perinteikäs tapahtumamme kasvoi tänäkin vuonna kun mukana maastossa oli lähes 200 pyöräilyn ystävää. Järjestäjien mieliä lämmitti mukana ollut ennätysmäärä pyöräilijöitä, ja mahtavaa on myös se että joka vuosi Tour de Poria kiertää yhä useampi vieraspaikkakuntalainen. Otamme mielellämme palautetta vastaan, joten jos toivot Tour de Porilta ensi vuonna jotain uutta tai erilaista kuin tänä vuonna, niin laitathan meille viestiä!
Päivän huipensi vielä oman supernaisemme Lotta Lepistön mahtava MM-pronssi, samalla kun äiti auttoi TdPn buffetissa ja isä veti Poris-Dakar ryhmää. Parempaa päätöstä on Tour de Porille vaikea kuvitella.
Kiitos kaikille – ensi vuoteen!"

Tapahtuman markkinointi ja viestintä on siirtynyt muutaman viime vuoden aikana pitkälti sosiaaliseen mediaan ja erityisesti facebookiin, joka tavoittaa maastopyöräilijät hyvinn. Tyytyväisenä voi todeta, että pieni vuotuinen yhteislenkki, jolla alunperin tarkoitus oli tutustuttaa maantiepyöräilijät Porin ympäristön maastoihin on kasvanut koko maankin mitassa merkittäväksi pyöräilytapahtumaksi.